Radio Free Asia-A Conduit For China’s Disinformation On Tibet

RFA Tibetan Service Director Kalden Lodoe

Image: print-screen

A question. Why is Mr Kalden Lodoe, Tibetan Director of Radio Free Asia (Tibetan Service) approving from his colleagues output such as this?

“And in March 2008, a riot in Lhasa followed the suppression by Chinese police of four days of peaceful Tibetan protests and led to the destruction of Han Chinese shops in the city and deadly attacks on Han Chinese residents. The riot then sparked a wave of mostly peaceful protests against Chinese rule that spread across Tibet and into Tibetan-populated regions of western Chinese provinces.” (emphasis added) Source: RFA-Tibetan Pilgrim Sees Restrictions, Heavy Police Presence in Lhasa 2018-08-31

You would be forgiven on reading the quote above to wonder if it had been written by an official within China’s Ministry Of Foreign Affairs, or its propaganda channel, Xinhua news. Why do we say this?

The syntax used has a striking similarity with terminology used by official Chinese sources. The description as ‘a riot’ of the Tibetan response to a brutal oppression in Lhasa during 2008 is precisely the narrative used by China’s regime at that time. Seeking to denigrate and misrepresent Tibetans as rioters, engaged in criminal behavior, while conveninently ignoring the legitimate protests against China’s illegal and vicious rule. The reference to ‘deadly attacks on Han Chinese residents‘ is also borrowed from China’s disinformation on those demonstrations.

The closing sentence concludes by endorsing the fact-free claims of China’s regime regarding Tibetan territory by repeating their propaganda: ‘…that spread across Tibet and into Tibetan-populated regions of western Chinese provinces.’ The so-called western Chinese provinces referred to in reality are the traditional Tibetan regions of Amdo and Kham.

So if Chinese propagandists did not write such baseless drivel who did? Well the people responsible are employed by Radio Free Asia (Tibetan Service) in Washington DC. A body influenced and controlled by the State Department, via the US Agency For Global Media. There is also, so some have discussed, a pro-China sway within the organization, ultimately though the English version of such reports  is down to a Richard Finney.  An individual who consistently features such misleading and toxic propaganda into reports on Tibet, betcha his State Department controllers must be very pleased with his contributions. After all they have for decades appeased China’s bogus claim over Tibet!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s